Tlumačovské úzkorozchodné lokomotivy
Parní "ozubnicová" lokomotiva - Esslingen 2052/1884
- výrobce strojírny Esslingen, rok výroby 1884, výrobní číslo 2052
- dvounápravová původně ozubnicová (Riggenbach) tendrová lokomotiva
- rozchod 1 000 mm, uspořádání Bzm2t
- průměr spřažených dvojkolí 770 mm, průměr ozubeného kola 764 mm
- délka přes nárazníky 5,5 m, výška 2,9 m
- hmotnost prázdné lokomotivy 11,7 t, hmotnost ve službě 13,93 t
- roštová plocha 0,63 m2, výhřevná plocha trubek 25,62 m2, celkem 27,81 m2
- tlak páry 1,1 MPa (11 at), kotel ev. č. 23123
- průměr válců 2x240, zdvih pístů 450 mm
- zásoba vody 1,07 m3, zásoba uhlí 150 kg
- nejvyšší rychlost 15 km/h, výkon 90 HP
- tažná síla na ozubnici 3900 kp, adhezně 2035 kp
Lokomotiva Esslingen 2052/1884 byla v Tlumačově opravdovou kuriozitou úzkorozchodných tratí - byla to jediná adhezní lokomotiva u nás, která měla ozubený převod mezi parním strojem a hnací nápravou. Parní stroj tak poháněl lokomotivu nepřímo, přes jalový hřídel, spojený ozubeným převodem s hlavní osou. Ozubnice však byla v Tlumačově po provozní zkoušce demontována a lokomotiva byla používána pouze adhezně. Kotel i s kabinou lokomotivy byl původně nakloněn do předu o 4% vůči rovině kolejí. Rekonstrukcí, která zřejmě proběhla přímo v dílně cementárny, byla osa kotle srovnána do vodorovné polohy (viz foto). Více se můžete dočíst v "Článku o úzkokolejce".
Data z historie lokomotivy:
1884 - rok výroby, vyrobeny pouze 2 kusy: v.č. 2052 (Tlumačov) a v.č. 2053
1884-1899 - provoz na Žakarovské dráze arcivévody Albrechta z Těšína (Slovensko). V provozu v.č. 2052; v.č. 2053 pouze jako záloha
1900-1911 - uložena v depu Štrba - majetek B&H
1911 - prodána firmě Orenstein&Koppel Wien
1912 - dodána pro Carl Max Seilern & Co. Tlumaschau (Kurowitzer cementfabrik Tlumatschau - Vápenka Tlumačov)
1954? - vyřazena v Tlumačově z provozu
Lokomotivu z Žakarovců v roce 1911 (stejně jako i druhou "žakarovskou") zakoupila firma O&K z Vídně, která ji pravděpodobně přeprodala do Tlumačova.
Zajímavou informací je to, že první tlaková zkouška kotle lokomotivy v.č. 2052 v Tlumačově proběhla 26.6.1912.
2014-2023, © Copyright a použité zdroje
Bonusy: Jára Cimrman v tlumačovské vápence?!? *** Koutek geocachingu