Tlumačovské úzkorozchodné lokomotivy
Parní lokomotiva - Škoda 900/200
- výrobce Škoda Plzeň, rok výroby 1939, výrobní číslo 1059
- dvounápravová parní tendrová lokomotiva, typ 40Lo2
- rozchod 1 000 mm (900 mm)
- parní kotel Henschel 25433
- dodána do cementárny v roce 1953
- z provozu vyřazena v roce 1958
Parní lokomotiva B 900/200 byla válečný předchůdce typu 900 BS 200 "Krutwig" (ČKD), která pak byla naší nejrozšířenější úzkorozchodnou důlní a stavební lokomotivou.
Výrobcem lokomotivy byla konkurenční továrna Škoda.
Lokomotiva byla vyrobena (jako v.č. 1059) v roce 1939 pro německého odběratele Reichswerke A. G. für Erzbergbahn und Eisenhütten "Herman Göring" se sídlem v Berlíně, kterému byla i dodána.
Z Německa se do ČSR vrátila v prosinci 1949 na účet reparací. To už měla jiný kotel od firmy Henschel č.25433/1941.
Až v roce 1953 byla opravena a prodána pro Moravsko-slezské vápenice Hranice v Tlumačově.
Ještě v roce 1957 prodělal kotel lokomotivy tlakovou zkoušku.
Fotografie "tlumačovského Krutwigu" se mi bohužel doposud nepodařilo získat...
![]() Ilustrační obrázek lokomotivy BS900 z tehdejšího katalogu ČKD (zdroj: www.1loco.eu) |
2014-2023, © Copyright a použité zdroje
Bonusy: Jára Cimrman v tlumačovské vápence?!? *** Koutek geocachingu